Share betyder att dela…
Shared Reading betyder helt enkelt att dela en text och få den att växa – tillsammans
Hur började det?
Med en olycklig flicka, som tolv år gammal rymde hemifrån, misslyckades i skolan, men fann hjälp och tröst i läsning. Jane Davis, som så småningom blev litteraturvetare i Liverpool har starka personliga skäl att lita på litteraturens möjligheter att ge stöd och mening och sammanhang i våra liv.
Shared Reading – historik
Det var i Liverpool allt började. Några eldsjälar med litteraturvetaren Jane Davis i spetsen startade 1997 tidskriften The Reader utifrån tanken att litteratur är viktig för personlig reflektion och utveckling. Ur det initiativet utvecklades 2002 organisationen The Reader som nu, nästan tjugo år senare, varje vecka står bakom läsecirkelmöten i över 500 grupper runt om i Storbritannien. Sedan 2007 samarbetar The Reader med NHS, Storbritanniens nationella hälsovårdsorganisation och man har byggt upp ett utåtriktat centrum för verksamheten i Calderstone House i Liverpool.
Shared Readinggrupper som består av åtta till tio personer möts på bibliotek och fängelser, inom sjukvård, mödravård, äldrevård, på Community Centers och i andra sociala sammanhang. Man träffas tillsammans med en specialutbildade läsledare för att under 60 till 90 minuter samtala om texter som läsledaren introducerar genom högläsning med pauser för samtal.
Läsledaren är viktig för stämningen i gruppen. Det gäller att bygga tillit och uppmärksamhet och att se till alla får utrymme, blir lyssnade på och att samtalets trådar utvecklas fritt och personligt utan att för den skull förlora kontakten med texten. Just mötet mellan deltagarnas personliga erfarenheter och den litterära texten är viktig. Texterna bör vara korta för att passa in i tidsramen, men de behöver inte vara enkla. Tvärtom visar erfarenheten att en viss komplikation ger olika tolkningsmöjligheter och därmed mera substans och energi åt samtalet. Förmågan att lyssna på gruppen och att hitta texter som passar den är viktiga delar av läsledarens kompetens och i den utbildning av läsledare som The Reader bedriver.
Shared Reading har ett socialt perspektiv, grundtanken är att den goda litteraturen har något att ge alla, oberoende av läsvana. Genom att i realtid samtala om en text och lyssna på varandras tankar och erfarenheter skapar gruppen både värdefull gemenskap och möjligheter till glädje och personlig utveckling.
The Reader https://www.thereader.org.uk/