Styrelsen, vår mission och vision.

Styrelsen - vilka är vi?

Anders Ohlsson

Jag har sedan 2017 varit engagerad i arbetet med att introducera Shared Reading i Sverige, både som läsledare i samarbete Folkuniversitetet i Landskrona och som utbildare av läsledare. Till vardags är jag professor i litteraturvetenskap i Lund, där min forskning bland annat handlar om Shared Reading. 

Lena Bjering

Jag bor i Landskrona och har mina rötter inom folkbildningen. Till professionen socionom och gick utbildningen till läsledare 2019. Knöt kontakt med Shared Reading redan 2017 genom mitt arbete vid Folkuniversitet i Landskrona. Sedan dess har Shared Reading varit ett viktigt inslag i de verksamheter och projekt som jag varit involverad i.

Ulrika T. Stark

Verksam logoped inom sjukvård och universitet, med särskilt intresse för etik och medicinsk humaniora. Även utbildad i litteraturvetenskap, svenska och drama-teater-film. Läsledare sedan 2018, med erfarenhet av deltagare i alla åldrar. Grupperna har utgjorts av personer med olika former av språkliga utmaningar, som exempelvis flerspråkighet, dyslexi, afasi och minnesproblem, samt av elever på teaterutbildningar och kollegor.

Therése Mellby

Jag är utbildad i svenska, litteraturvetenskap och litterärt skapande och jag läser mycket och gärna. Jag gick läsledarutbildningen 2018 och har därefter lett Shared Reading-grupper för långtidsarbetslösa, utlandsfödda akademiker, läsovana ungdomar samt HBTQIA+-personer.  

Mary Ingemansson

Jag arbetar delvis i lärarutbildningen i Kristianstad som lektor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktning. Inom lärarvärlden ( f d folkskollärare) har jag alltid satsat på djupläsning och textsamtal, och därför gick jag kursen till läsledare och engagerade mig i Shared Reading. Min läsning består lika mycket av barn- och ungdomslitteratur som vuxenlitteratur och allålderslitteratur. Pippi Långstrump var min första egenköpta bok och på den vägen är det. Allt är möjligt i böckernas och djupläsningens värld.

Inger Björkdal

Jag är pensionerad sjukgymnast/fysioterapeut som arbetat med patienter med långvarig smärta.  Utbildad läsledare. Inga akademiska poäng i litteraturvetenskap men övertygad om litteraturens och läsandets positiva kraft.

Malin Prymne

Bibliotekarie på Sjukhusbiblioteket SUS Malmö. Arbetar med informationssökning, utbildning och handledning och har hand om barnverksamheten i Malmö. Gick läsledarutbildning 2018 och har bland annat haft en grupp på Bupskolan.

Annika Cederberg-Scheike

Jag har en bakgrund som lärarutbildare i ämnena svenska och svenska som andraspråk. De senaste tio åren har jag även arbetat med handledning. Handledningen har haft som syfte att utveckla det kollegiala lärandet, men också inneburit samtalsmetoder användbara i didaktiska sammanhang, som till exempel hur man kan ta sig an texter tillsammans i grupp. Shared Reading-utbildningen gick jag ht -23 och har sedan haft läsgrupper för äldre och för individer med utmattnings- och minnesproblem.

Eva Bengtsson

Verksamhetsutvecklare på ABF MittSkåne där jag arbetar med kulturverksamhet, arrangerar föreläsningar, bokcirklar, utbildar cirkelledare i cirkelledareutbildningar, arbetar med demokratifrågor. Läser mycket både i jobbet och privat.

Jag hörde talas om shared reading för några år sedan och tyckte det var ett helt fantastiskt verktyg, att hitta ett sätt att förnya bokcirkeln för tex äldre som inte orkar läsa eller följa med i en vanlig bokcirkel men även ett verktyg att hitta läsglädje för andra grupper som inte tar läsandet som en självklar del av vardagen.

Var med på en del tillfällen på bibliotek när de erbjöd shared reading och ville lära mig mer.    

Hösten 2023 fick jag möjlighet att gå läsledareutbildningen via mitt arbete i Lund. Övar på min omgivning att läsa texter och prata om den som en förberedelse inför att ha en  egen läsgrupp. 

 Vision och mission

Litteraturens möjligheter är Shared Readings möjligheter. 

Att läsa kan vara så mycket, ge så mycket och så många olika saker för olika människor vid olika tidpunkter i livet. Förströelse. Tröst. Verklighetsflykt. Livskunskaper. Erfarenheter. Gemenskap. Varje läsare har nog sin alldeles egna lista, olik andras. 

 
blommor-shared-reading-skane2.jpg

Shared Reading handlar just om det olika.

Visionen är att olikheter skapar energi. Vi läser olika, upplever olika, tänker olika. Att få formulera sig tillsammans med andra, att se och förstå olikheterna i en trygg och lyssnande gemenskap ger tankar och känslor luft under vingarna, får dem att flyga.

Mission är att skapa möten för sådana möjligheter. Texter växer när olikheter möts – förståelsen likaså. Man förstår både det man läst, dem man talar med och sig själv bättre. Litteraturen är fylld av formulerad erfarenhet. Det är när vi talar med varandra om det vi läst som sambanden växer  – mellan människor och mellan människor och allt det de litterära texterna kan ge.