Shared Reading i Skandinavia. Forskning og praksis (2022) är en antologi redigerad av Torbjörn Forslid, Anders Ohlsson, Kjell Ivar Skjerdingstad, Mette Steenberg och Kerstin Rydbeck.
Antologin ger en mångfacetterad bild av Shared Reading som litteratur och läsfrämjande metod, estetisk upplevelse och gemenskapsarena inom tre sammanhang: psykisk hälsa, medborgarskap och (utbildning).
Boken ger en introduktion till Shared Reading, hur man blir en bra läsledare och hur man använder Shared Reading i olika sammanhang med barn, unga och vuxna samt vad denna praktik gör med och för deltagarna. De olika bidragen belyser vikten av texturval, högläsning och samtal i olika sociala rum och det utgör en utgångspunkt för vidare forskning om och utveckling av Shared Reading. Bidragsgivarna är både verkställande läsledare och litteraturforskare.
Antologin har tillkommit genom ett samarbete mellan sex läs- och litteraturforskare i Danmark, Norge och Sverige. Alla arbetar även praktiskt med Shared Reading och har varit delaktiga i utvecklingen av Shared Reading i respektive land.